keskiviikko 23. joulukuuta 2015

Holiday Tipping & Donations

Amerikkalaisuuden ydin(kö): tippaus ja lahjoitukset? Molemmat ovat näin Holiday Timen aikaan pinnalla, tavallistakin enemmän.
Lähdimme eilen sittenkin vielä katsomaan vähän jouluvaloja iltatuntini jälkeen. Tämä talo oli hieno! Yleensä omatalot täällä ovat todella matalia tönöjä, mutta tässä oli korkeutta, joten valot pääsivät nätisti oikeuksiinsa.
Täkäläiseen kulttuuriin liittyvästä tippaustavasta en edelleenkään ole oppinut pitämään, vaikka monissa paikoissa se meneekin helposti. Tämä juhlapyhien aika on saanut minut inhoamaan tippausta vieläkin enemmän. Täällä on nimittäin ilmiö nimeltä Holiday Tipping.

Monia eri alojen ihmisiä kuuluu tipata ja tähän aikaan vuodesta tipin tulee olla tavallistakin isompi. Koska tarvitsevathan ihmiset rahaa näitä kaikkia juhlia varten. Jenni on kirjoittanut Globe Called Home -blogissaan hyvän ja hauskan postauksen aiheeseen liittyen. Myös Amerikan Ihmemaa -blogista löytyy aiheesta juttua. Jos et siis tiedä, mitä Holiday Tipping käytännössä tarkoittaa, lue vaikkapa noista.
Kaikenlaista oli taas laitettu esille. Kokonaisuuden kruunasivat moottoroidut ja liikkuvat pehmoleluarmeijat ikkunoissa ja kaiken tuon krääsän keskellä olevat kaksi joulukuusta. Tähän kokonaisuuteen kuului myös Jeesus-lapsi seimessä -asetelma. Amerikkalaisten jouluvalot ovat lähinnä tyyliä överi ja disney, uskonnollisia viitteitä näkyy vain harvoin.
Talon toinen seinusta näytti tällaiseltä.
Ovella oli moottoroitu joulupukki. Se liikkui ja piti ihmeellistä mölinää. Pelottava.
Meillä ei onneksi käy puutarhuri eikä uima-altaan huoltaja omasta takaa. Eikä meillä ole siivoojaa. Lehtiä meille ei tule. Paketteja Amazonista ja muista verkkokaupoista sen sijaan tulee sitäkin enemmän. Emme tosin koskaan näe niiden jakajia, sillä jos olemmekin kotona ja avaamassa oven, jakaja on siinä vaiheessa vain jättänyt paketin oven eteen ja kadonnut jo jonnekin kauas nurkan taakse ja jos huudamme kiitoksen perään, vastaus kuuluu vain joskus. Myöskään tavallisen postin jakajaa emme koskaan näe, koska meillä on postihuone. Luottokampaajia tai partureita meillä ei ole. Pedikyyriin en ole ajatellut mennä ennen kuin vasta joskus tammikuun aikana, koska kuitenkin on liian kylmä olla paljain jaloin. Personal traineriakaan ei ole - olisikin. Paitsi että nyt tämän tippaustavan takia olen vain iloinen, ettei ole.
Monilla on pihoillaan laskureita. Tässä ei ollut mennyt ihan kaikki putkeen, sillä kuva on eiliseltä, jolloin oli 22. päivä. 
Holiday Tipping kuitenkin kosketti minua ja pahasti, sillä minulla on kosmetologi, jonka luona olen käynyt kohtalaisen säännöllisesti melkein vuoden. Minulla oli hänelle aika viime viikolla. Ja voi itku miten ihmettelinkään tätä tippiasiaa ennen käyntiäni! Kosmetologini omistaa salonkinsa ja on sen ainoa työntekijä. Minä en tavallisesti tippaa häntä, sillä olen lukenut, ettei omistajaa tarvitse tipata. (Tästäkin on tosin eriäviä mielipiteitä.) Mitäs ihmettä näin joulun ja hanukkan ja mitä-näitä-nyt-kaikkia-juhlia-onkaan alla siis kuuluu tehdä?
Onneksi ihmiset panostavat jouluvaloihin, sillä kun katuvaloja ei ole, tällaiset valot valaisevat naapurustoa kivasti.
Luin paniikissa erilaisia ohjeistuksia netistä. Niiden mukaisesti holiday tipin määrä riippuu siitä, kuinka pitkä asiakassuhde on, kuinka säännöllisesti käy ja kuinka paljon yleensä tippaa sekä myös siitä, kuinka paljon rahaa itsellä on käytettävissä. Ei paljon auttanut tuollaiset ohjeet. Yleisin ohje tuntui olevan, että noin yhden käyntikerran määrä voi olla hyvä, ellei normaalisti tippaa todella avokätisesti. Siis yhden käyntikerran määrä?! Minun yksi käyntini maksaa noin 85 dollaria (noin 77 euroa) ja jos mukana on kulmien ja ripsien värjäys, niin hintaa tulee joku 40 dollaria lisää. Minusta tuollainen tipin määrä tuntuu aika liioittelulta. Noin niin kuin lievästi ilmaistuna. Mutta ehkä en vain tajua tätä tapaa.

Mistään en löytänyt vastausta siihen, miten tipata juhla-aikaan omistajaa, jos ei normaalisti tippaa. Kuuluisiko omistajaa nyt sitten ainakin tällaisena ajankohtana tipata? Ja jos holiday tipin määrä riippuu siitä, miten avokätisesti muutoin tippaa, ja jos tavallisesti ei tippaa, pitäisikö nyt antaa ihan älyttömän iso tippi? Netti ei antanut selkeää vastausta. Sen sijaan löysin lisää keskustelua siitä, pitäisikö sitä omistajaa sitten kuitenkin tipata ihan normaalistikin ja aina. Hulluksihan täällä tulee!
Jos ei ole lunta, levitä maahan valkoinen harso.
Ja laita harson päälle mahdollisimman monta puhallettavaa hahmoa. Näissä vilkkuivat valot ja musiikki soi. Luonnollisestikin.
En oikein tiennyt, kumpi on nolompaa: se, että tippaan nyt holidayn kunniaksi edes jonkin verran ja todennäköisesti täysin vääränlaisen summan, vaikka en normaalisti tippaa ollenkaan, vai se, etten edelleenkään tippaa ollenkaan, koska hän on omistaja. Tuntuu jotenkin hölmöltä yhtäkkiä nyt tipata, mutta toisaalta tuntuu hyvin nololta myös olla noteeraamatta Holiday Tippingia, kun sellainen ilmiö kerta on täällä vallassa.

Päädyin tippaamaan noin puolet siitä kokonaishinnasta, mitä yksi käyntikerta tällä kertaa oli, joten todennäköisesti tippasin aivan liian vähän. Mutta kun mielestäni kosmetologini antama palvelu ei ole mitään erityistä, joten en halua tippailla siitä paljoa. Tosin todennäköisesti palvelu ei ole mitään erityistä juuri sen takia, että minä olen asiakas, joka ei koskaan tippaa. Ikuinen noidankehä?
Seimiasetelmia ei täällä niin paljoa harrasteta, mutta kaikenmaailman disneykamaa kyllä löytyy.
Minulla on tänään aika myös hierojalle. Olen käynyt epäsäännöllisen säännöllisesti yhdessä aasialaisessa hierontapaikassa. Yleensä minulla on sama hieroja, mutta nyt on eri tyyppi. Hänen luonaan olen käynyt vain kerran aikaisemmin. Ehkä hänelle riittää tavallinen tippi, koska en asioi hänen kanssaan säännöllisesti... Tai sitten ei?

Holiday Time on hyvä aika keräillä rahaa myös muulla tavoin. Moni paikka tässä maassa pyörii lahjoitusten varassa, ja erilaiset lahjoitukset ovat todellakin amerikkalaisuuden ydintä (esimerkiksi puistojen penkeissä joskus lukee, kuka sen on lahjoittanut ja kenen muistolle). Minä olen käynyt muutamia kertoja katsomassa San Josessa balettia, joten baletti päätti lähestyä minua näin joulun alla ja pyytää lahjoitusta toimintansa tukemiseen.
Baletti lähetti minulle sivun mittaisen kirjeen.
San Josen baletti taisi muistaakseni tuossa aiemmin tänä vuonna olla lopetusuhan alla, mutta sitten kerättiin lahjoituksia, saatiin tarpeeksi rahaa kasaan ja toiminta jatkui. Nautin baletista ja haluan nähdä sitä tulevaisuudessakin, mutta aion silti olla nyt lahjoittamatta. Hyi minua.
Lahjoittaminen olisi ollut helppoa tällä lomakkeella.
Minä en harrasta joulukortteja enkä edes joululahjoja, joten tällainen rahan jakelu joulun - tai siis Holiday Timen - kunniaksi ei todellakaan tule luonnostaan eikä edes pienen harjoittelun jälkeen helposti.
Toivottavasti teillä kaikilla on ihana joulu! Minulla on tänään keskiviikkona vielä kolme työtuntia ja kun olen tehnyt ne, olen ohjannut 8,5 tuntia kolmen päivän aikana. Jouluaatto ja joulupäivä on onneksi vapaata. Olen niin lepopäivien tarpeessa!

HYVÄÄ JOULUA! :)

2 kommenttia:

  1. Toi holiday tipping on kyllä haasteellista! Mä tippasin meidän postinjakajaa, kun meillä käy aina sama postinjakaja. Puutarhuria sen sijaan en oo tipannut, kun en ole nähnyt sitä eikä me edes makseta sen palkkaa, joten en ollut edes varma, kuuluisiko mun vai talon omistajan tipata sitä. Jonkun ohjeen mukaan kaikkia lasten opettajia ja harrastusten ohjaajia kuuluisi myös tipata, mutta sen jätin väliin. Hankala tapa suomalaiselle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No on haasteellista kyllä ja ei tosiaan oikein sovi suomalaiseen ajattelutapaan! Kyllähän opettajia ja muita Suomessakin muistetaan lahjoilla (kait? ainakin keväisin kouluvuoden loputtua? vaikka mistäs minä tietäisin), mutta että rahaa... Hullua.

      Poista