torstai 8. joulukuuta 2016

Sotku uuden ajokortin saamiseksi, Vol 3.

Pahoittelut niille, jotka eivät ymmärrä, mitä tunteita taho nimeltä Department of Motor Vehicles (DMV) ja sen toiminta aiheuttaa monelle USA:ssa asuvalle. Tämä moniosainen postaussarjani kuvastaa hyvin sitä, millaista amerikkalainen byrokratia pahimmillaan on: asiat eivät hoidu kerrassa eivätkä edes kahdessa eivätkä varmasti helposti tai yksinkertaisesti, ja pieneltä ihmiseltä vaaditaan helposti paljon kiermurtelua ja temppuilua, jos hommat haluaa saada hoidetuksi.

Aiemmat osat täällä: Osa yksi ja osa kaksi.

Viikko sitten kävin DMV:n toimistolla hakemassa väliaikaisen ajoluvan ajokorttini mentyä umpeen. Sen jälkeen olen parina päivänä yrittänyt soittaa DMV:n Legan Presence -yksikköön, mutta linjat ovat olleet niin tukossa, ettei uusia puheluita ole otettu jonoon. Tiistaina pääsin jonoon, mutta edessäni oli yli 50 puhelua jonossa ja minulla oli aikaa vain puoli tuntia, joten jouduin jättämään puhelun sikseen - viimeksi meni kolmisen varttia ennen kuin kukaan vastasi ja silloin oli "vain" 40 puhelua ennen minua. Eilen aamulla soitin heti samalla sekunnilla, kun puhelinneuvonta aukesi. Siinä vaiheessa jonoon oli tarttunut jo 20 puhelua, mutta jono meni nopeasti ja virkailija vastasi puheluuni 20 minuutissa.

Kerroin asiani: ajokorttini voimassaoloaika on umpeutunut, olen jo faksannut paperini Legal Presenceen kerran lokakuussa, jolloin minulle sanottiin faksaamisen jälkeen, ettei minua voida auttaa ennen kuin on joulukuu ja käskettiin soittaa uudelleen. Nyt virkailija linjan toisessa päässä totesi: "We have no records of you faxing any papers." Öh okei, soitin heille silloin faksaamisen jälkeen ja paperini oli kyllä vastaanotettu. Virkailija tarkisti numeron, johon olin faksannut paperit, totesi sen olevan oikea, mutta sanoi uudelleen automaatilta kuulostavalla äänellä: "We have no records of your papers." Kumma kyllä viikko sitten siellä DMV:n toimistolla ne aivan muut virkailijat näkivät koneelta, että olen faksannut paperini Legal Presenceen. DMV näköjään kadottaa merkintöjä viikon sisällä.

No eipä tässä mitään. Virkailija sanoi, että minun pitää nyt faksata paperit uudelleen. Eihän tämä minua yllättänyt. Olin varma, että paperit pitää faksata uudelleen. Niin se vain menee. Mieheni unohti kerran faksata yhden paperin ja sen sijaan, että hän olisi voinut faksata vain sen yhden puuttuvan asiakirjan, hänen piti aloittaa alusta ja faksata koko nivaska uudelleen. (Miettikää jos Suomessa hakemuksesta puuttuu yksi paperi ja vaikkapa joku Kela käskisi aloittamaan koko prosessin alusta...) Mutta minua kummastuttaa tässä vähän se, mitä ihmettä on tapahtunut, kun kahdessa eri paikassa virkailijat ovat nähneet merkinnät faksauksestani, mutta nyt yhtäkkiä mitään tietoa tästä vanhasta faksauksesta ei olekaan. Ja viime viikolla toimiston virkailija kaiken lisäksi oli sitä mieltä, ettei minun tarvitse soitella minnekään, vaan vain odottaa... Eihän tähän puljuun voi luottaa!

Kävin eilen iltapäivällä neljän aikaan faksaamassa paperini. Faksaaminen ei muuten ole ihan halpaa hommaa, 7 sivua maksoi 15 dollaria. Ja tämä oli nyt jo toinen kerta, kun jouduin faksaamaan paperini. Onneksi sentään ajokortin uusiminen tässä kohtaa on ilmaista.

Virkailija lupasi soittaa minulle vuorokauden kuluessa siitä, kun on saanut paperini. Luonnostelin tämän postauksen eilen ja kirjoitin siitä, miten en usko, että hän soittaa. Koska täällä nyt ei ylipäänsä oikein kannata luottaa siihen, että joku joskus palaa asiaan, jos niin lupaa, ja DMV:n kohdalla en ainakaan luottaisi tähän. Mutta olinpa väärässä! DMV yllätti positiivisesti, nimittäin virkailija soitti tänään ja jo heti aamusta.
Faksailemassa. Legal Presence -yksikköön ei saa faksailla papereita noin vain, vaan jokainen faksi pitää osoittaa tietylle henkilölle, jonka nimen saa puhelimessa. Tällä kertaa minun piti vielä virkailijan ohjeistuksesta kirjoittaa ylös se, että hän on luvannut soittaa minulle. Ja virkailija puhelimessa oli tosiaan tuo sama, jolle paperit on osoitettu. Tarvitsevat siis muistutuksen itselleen. 
Ilo jäi lyhyeen. DMV pettää näköjään aina ja useasti. Virkailija totesi minulle, ettei saanut Initial Verificationia. Kysyin, mitä ihmettä tämä tarkoittaa, ja hän selitti, että he tarkistavat jostain tietojärjestelmästä lailliset statukset, eikä kysely minun kohdallani tuottanut tulosta. Kuulemma L-viisumityypeissä verifikaation saaminen voi kestää. Aha. Okei. Minähän juuri faksasin hänelle paperit, jotka todistavat laillisen maassaolostatukseni, sekä kopion viisumistani. Luulisi sen riittävän, mutta näköjään ei.

Virkailija totesi minulle koittavansa saada verifikaation ensi viikolla uudelleen ja palaavansa asiaan. Toivotaan, että häneen voi luottaa uudelleen, mutta suhtaudun tilanteeseen aika pessimistisesti. Mikään tässä kuviossa ei nyt oikein vakuuta minua. Olen varmaan kohta samanlaisessa loopissa, jossa miehenikin oli ensimmäisen ajokorttinsa kanssa: 7 kuukautta byrokratian rattaissa ennen kuin DMV sai selkyyden hänen tilanteeseensa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti